Video fra sommerferien

Nå har jeg endelig fått ferdig videoen fra sommerferien. Jeg lagde egentlig to stykker, en som er litt kortere enn denne, på grunn av at jeg syntes denne var litt lang og kanskje kjedelig? Da jeg viste lillesøster den andre filmen insisterte hun på at denne lange var bedre, og derfor får jeg stole på henne for denne gang. Håper dere liker videoen!

Ta på 720px for bedre kvalitet

Hva synes du?

Dag 16 i bulgaria

Dagen startet superbra, før det brått snudde.. Vi fikk vite at vi kunne ha hotellrommet vårt helt til klokken seks, slik at vi skulle slippe å sitte å vente med bagasjen helt til kvelden kom. Mormor og morfar kom over til oss, og plasserte koffertene sine der. Etterpå gikk vi ut for å prøve oss på fiskespaet igjen, mormor og morfar hadde nemlig også lyst til å prøve. Vi fem -mormor, morfar, mamma, lillesøster og jeg satt med bena oppi akvariet i hele 35minutter!

Da kvelden nærmet seg, og klokken ble seks gikk vi ned utenfor hotellet og ventet på taxien som skulle frakte oss til flyplassen. Dette gikk knirkefritt, men det var også siste gang denne kvelden at lykken var på vår side.

Etter at vi hadde sjekket inn bagasjen, på vei opp mot sikkerhetskontrollen ble nemlig mormor stoppet i passkontrollen. Vakten der sa med en gang mormor kom:

"You have a gun in your suitcase!"

Mormor forsto ingenting, og utbrøt at hun hadde faen ingen gun i kofferten. Det var da pappa fant ut at det var luftpistolen han hadde kjøpt her nede de mente. Pappa ble da nødt til å være med ned, vente på bossen som måtte åpne kofferten, og deretter kunne pappa finne papirene som viste at han hadde lovt å ha den med til Norge. Og da gikk det endelig fint.

Vi var kommet ett skritt lengre, gjennom sikkerhetskontrollen og helt til neste passkontroll. Han som sto to før oss brukte utrolig lang tid, etter å ha stått i en trang kø i et uutholdelig varmt lokalet ble vi så leie at vi byttet kø. Havnet derfor helt bakerst i køen ved siden av, men kom oss endelig forbi til slutt!

Det eneste som manglet nå var at flyet ble kansellert, men vi var så heldige at vi kun fikk en forsinkelse på 50 minutter. Vi sitter nå i flyet, og er endelig -etter mye om og men- på vei hjem!

Dag 15 i Bulgaria

For en deeeilig (nesten) siste dag! I morgen kveld er det tid for å lukke koffertene og trille dem ut av hotellet. Da er vi, eller vi må hvertfall bli, klare for å reise hjem. I dag morges når jeg våknet kunne jeg nesten ikke tro at det var den annet siste morgenen her nede, kunne ikke tro at vi allerede har vært her i over to uker! Morgentimene brukte vi på stranda, og i dag badet jeg faktisk ikke én eneste gang. Var altfor opptatt med å koste av meg sanden som la seg som et teppe over meg etter hvert vindpust, samtidig som jeg leste en av bøkene til min favorittforfatter, Jo Nesbø.

På vei hjemover valgte vi å ta gata med shoppingbodene av den grunn at mormor skulle kjøpe seg en ny bikini. Se på bildet under her, bod på bod på bod så langt øye kan se, og prisene er ikke så verst de heller. Omtrent alt er mye billigere her enn i Norge, selv om det noen plasser koster litt mer enn i enkelte andre billigland.

Vi leide oss en GoPet i dag også, men denne gang i hele to timer! Fikk shoppet, sett litt mer av Sunny Beach og vi fikk selvsagt muligheten til å bli enda litt mer forblåst. Haha, neida.. joda.

Kjørte forbi denne porten som jeg syntes var såå stilig at vi bare måtte stoppe for å ta bilde med den. Men se hvor fint det ble da, likte det jeg! Fikk liksom et litt annet inntrykk, bildene under roper ikke akkurat Bulgaria. Synes det ser mye mer eksotisk og spennende ut. En ørken på en måte😊

Siste kveldens antrekk falt på en av mine nye favorittkjoler, kjøpt her nede i Bulgaria for en knapp uke siden.

Prøvde meg for første gang på to uker på en fiskerett, og laks som er livretten min ble den heldige vinneren. Laks (som jeg nesten er helt sikker på er importert fra Norge) og pasta var såå godt! Også er det så sunt også, lykke!

Etter at vi hadde spist gikk vi innom et fiskespa, eller fish spa, for å få ben så myke som ei barnerumpe. Vi satt slik med bena stappet ned i hvert vårt akvarium med fisker som spiste opp døde hudceller. Hadde aldri forestilt meg at det skulle kile så mye, men ble heldigvis vandt med det etterhvert. Vi satt slik i tyve minutter, men tiden gikk utrolig fort. Dersom du ikke har prøvd dette før anbefaler jeg deg å gjøre det, det er ikke vondt eller ekkelt, bare litt uvandt i starten. Det er omtrent samme følelse som når føttene sover, det er den beste beskrivelsen jeg kan komme på, haha.

Måtte bare ta bilde av disse to jentene vi traff på vei hjem!

Dag 14 i Bulgaria

Aner ikke hvor mange ganger jeg har sagt god morgen i dag, men det er iallefall ikke få. Tror jeg har sovet mer enn jeg har vært våken. Er absolutt ikke i form i det hele tatt, og natt til i dag var for å si det pent, et helvete. Våknet hundre ganger, var utrolig tett i både nese og ører, halsen svei, og det var tungt å puste. I tillegg var jeg kvalm og hadde hodeverk. Ber til Gud, allah, budda og alle høyere makter om at natten i dag blir bedre. I halv fire tiden kom pappa inn med paracet og cola til meg, og det ble straks mye bedre. Gode, snille pappan min❤ Fikk likevel ikke så mange timers søvn i og med at jeg våknet gry tidelig, men alt er vel bedre enn ingenting?

Jeg, mamma og lillesøster gikk for å spise frokost i ni tiden. Etter å ha fått litt mat i magen gikk jeg og lillesøster ned til stranda, der mormor og morfar lå å ventet. Der ble tiden brukt flittig til lesing og soving under parasolen. Haha, hva er vel ikke bedre enn å få farge samtidig som man samler opp energi! På kvelden tok vi det enkelt, og spiste inne på hotellrommet. Mamma og pappa gikk ut å kjøpte overraskelsesmat, som ble verdens beste kyllinghamburger.

Over ser dere bassengområdet vårt, stooort og gøy. I alt syv vannsklier, tre bassenger og ett lite barnebasseng med fontene og småsklier. Bildene er tatt under frokosten, deeeilig å spise dagens første måltid med denne utsikten.

Forresten har lillesøster nettopp fått oppfyllt ønske sitt om å gjesteblogge her, så stay turned. Innlegg skrevet av lillesnuppa kommer senere i kveld.

Dag 13 i bulgaria

I dag morges prøvde vi noe nytt til dessert etter frokosten, det bestod av ei skål med noe jeg tror var sitronfromasj, den andre skålen virket som jordbærpudding(?) og de kakene ala wienerbrød, som dere ser på bildet under. Jordbærpuddingen var ikke så veldig god, men kakene og sitronfromasjen gikk ned på høykant. 😉

Til lunsh kjøpte jeg og lillesøster kyllingburger på burger king. Det satt vi hjemme i senga og spiste, det er såå godt, mye bedre enn Mc Donalds etter min mening. Haha, blogger bare om mat i dag.. Men vi har altså gjort annet også. Blant annet har jeg og Marthe leid oss en slik scooter som jeg fortalte om tideligere. Har også funnet ut at den heter GoPet. Den leide vi i en og en halvtime der vi brukte mye tid på å shoppe. Har kjøpt meg en bikini og to piercinger. Kjempe fornøyd med piercingene, men til min fortvilelse har den ene allerede falt fra hverandre. Kjøper man billig dritt må man regne med slikt! 😃

Dag 12 i bulgaria

Vi gjør stort sett mye av det samme hver eneste dag, derfor skal jeg til en forandring blogge litt annerledes i dag. Jeg skal ikke fortelle dere om hvor deilig det var på stranda, hvor fint været er eller hva vi gjorde etterpå, men kommer heller til å poste en smakebit på videoen jeg holder på med. Jeg filmer stort sett hver eneste dag, og mange ganger glemmer jeg faktisk å ta bilder fordi jeg kun filmer, og omvendt. Men har til nå over to timer med filmklipp, haha. Har satt sammen en litt snutt full fart og gale nå nettopp. Redigeringen er ikke på topp, men det blir bedre i hovedfilmen, jeg lover!

Ønsker dere alle en super sommer videre, husk at den snart er halvferdig!

Husk å vri tannhjulet til 720px for bedre kvalitet!

Dag 11 i bulgaria

Nå er klokken knapt åtte, og jeg er stuptrøtt. Har sovet ganske lite i dag i og med at min kjære gode pappa er blitt syk. Han har sikkert spist noe dårlig, for han har vært oppe å spydd uendelig mange ganger i natt. Da mamma kom inn i dag og fortalte at klokka var over ni hadde jeg såå lite lyst til å stå opp. Selv ikke tanken på frokost fikk meg til å ville komme meg ut av senga. Likevel klarte jeg å tvinge meg opp, gå nærmest i søvne bort til frokosten, og fikk overtalt mamma og søster til å spise ute i dag også. Wii!

Rett etter frokosten gikk vi tre jentene ned til butikken som ligger rett ved stranda der vi tideligere hadde sett at dem solgte mye billig sminke. Jeg vet ikke hvor lenge vi sto inne i den lille butikken, om man i det hele tatt kan kalle det en butikk, men det var nok godt over halvtimen. Fikk kjøpt meg to neglelakker, et pudder, et solpudder og en lipbalm med aloe vera. Den siste var en ganske nødvendig gjenstand for jeg har nemlig fått et aldri så lite munnsår! Alt dette kostet til sammen under 10leva. Det vil si under 40(!!) norske kroner. Er ikke det sykt vet ikke jeg!

Har også testet ut den ene neglelakken, se hvor fin den er!

Senere på dagen gikk vi bort til hotellet der mormor og morfar bor, der jeg fikk jobbet litt med brunfargen. Fant også ut at jeg skulle lese boka morfar nettopp leste ut. Sorgenfri av Jo Nesbø. Da jeg leste tittelen visste jeg at jeg hadde lest den før, men da jeg leste bakpå fant jeg ut jeg ikke hadde lest den likevel. Jeg startet på boka, og så langt som ut i fjerde kapittel fikk jeg en deja vu følelse. Det viste seg at jeg hadde lest den før. Haha, men fortsetter likevel, er en stund siden jeg har lest den så har glemt ut omtrent halve handlingen.

Dag 10 i bulgaria

Nå var det på tide med en litt roligere dag, der vi sov litt lengre, og skal legge oss nå ganske snart. Under frokosten i dag var det stappfullt inne, vi ble derfor nødt til å sitte ute, men det er jeg virkelig glad for. Om ikke mamma og søster er enige i at å sitte ute var bedre enn å sitte inne, skal jeg likevel få klart å overtale dem til det i morgen og de resterende dagene. Ute var det mye mindre folk, roligere, mye bedre luft og utsikten og morgensolen er prikken over i-en. Resten av dagen gikk til soling på stranda med tre treningsøkter. Svømte ut og rundt en blåse et godt stykke ut i havet tre ganger i løpet av formiddagen, herlig! På kvelden gikk vi ut å spiste, da fikk jeg bestilt kyllingfillet uten saus, lykke! Sees i morgen fininger!

fiiine mamma

Dag 9 i bulgaria

Tror aldri før jeg har hatt en slik ferie som jeg har hatt til nå i sommer. Opplever såå mye hver eneste dag! I dag lå vi på stranda og solte oss før jeg nok en gang maste på lillesøster om hun ville være med på parasailing. Jeg har spurt 100 ganger før, har fått nei hver gang, så jeg forventet ikke noe annet i dag heller. Spurte egentlig bare fordi det er blitt en vane, hehe. MEN gjett hva? Hun ville faktisk! Jeg og lillesøster var derfor mange titalls meter oppe i lufta hengende i noen seler under en fallskjerm. For de av dere som ikke vet hva parasailing er så går det ut på å henge under en fallskjerm i tau etter en båt som drar deg rundt omkring. Kjempe fiiin utsikt der oppe. Jeg har gjort det før, i 2009, men det var første gang for henne. Vi fikk også bilder av opplevelsen, som jeg kan vise dere i morgen i et eget innlegg fordi mamma -som er ute nå- har bildene.

Vi solte oss litt til etter parasailingen før vi gikk tilbake til hotelrommet. Der ble vi enige om å ta oss en tur bort til kjøpesenteret, men siden det er et lite stykke å gå leide vi heller en golfbil. Den hadde akkurat nok seter, 4, og den gikk i hele 20 km/h. Dere kan tro jeg og lillesøster holdt på å dø av flauhet da vi satt motsatt vei og derfor så alle bilene bak oss som irriterte seg over farten vi holdt. En god latter forlenger livet, og dersom det er tilfelle tror jeg snart jeg har evig liv. Mot slutten av kjøreturen gikk nemlig denne elektriske golfbilen vår tom for strøm, og midt i krysset i hovedgata ble søsteren min nødt til å gå ut for å dytte bilen. Vi gikk såvidt på fram, kom oss gjennom krysset, og etter enda mer dytting kom vi oss endelig tilbake til hotellet. Litt av en tur!

Tøffet meg litt i førersetet da pappa var inne i butikken.

Etter at vi hadde spist kvelds ble jeg og søster enige om å ta slike 1700-talls inspirerte bilder. Vi gikk derfor bort, ble ikledd svære 1700-talls kjoler, ble sminket med knall røde lepper, fikk store hatter, vifter, perlesmykker og mye mye mer. Vi fikk beskjed om hvordan vi skulle posere, fotografen rettet og fikset på hver eneste kroppsdel, og priket helt til han fikk det akkurat som han så for seg. Jeg tror, og håper, at bildene ble kjempe gode. Vi får hente dem i morgen mellom klokken 17 og 18. Og de kommer selvfølgelig på bloggen de også. Når vi først var ferdig sminket kunne vi like godt utnytte det med å ta ett bilde som minne. Haha, måtte bare gjøre oss til med disse knallrøde leppene!

Dag 8 i bulgaria

Ligger nå i senga og slapper av etter nok en fantastisk dag! Har nettopp smørt meg inn med after sun etter dagens soling. Lå på stranda i timesvis i dag, kom ned rundt halv ti og gikk ikke hjem før i tre-halv fire tiden. I dag er første dagen bena har begynt å tatt til seg farge også, for å sette ting litt på spissen er det ikke særlig sjarmerende med likbleike ben mens magen ligner en afrikaners. Var ganske store bølger på stranda i dag også, noe som jeg liker veldig godt. For det første er det mye morsomere å være ute i sjøen når man hele tiden må bevege seg, og holde balansen. Men det er også mye lettere å gå uti. Om vannet er helt stille går man sakte uti og det tar tid å bli vandt med det, mens slik som i dag er hele kroppen våt etter bølgespruten bare du tar ett skritt ut i vannet. Hadde egentlig planlagt å ta mange bilder på stranda i dag, men den planen gikk i vasken da batteriet plutselig ble tomt. Meeen da får jeg prøve igjen i morgen, har enda mange dager igjen!

Da vi kom hjem fra stranda slappet vi av en times tid før vi for ut igjen, denne gangen for å leie en slik scooter lignende sak som jeg fortalte dere om i går. I dag fikk jeg også fikset bilde. Noen som egentlig vet hva det heter?

På restauranten vi var å spiste på i kveld fikk vi is da vi skulle betale, stoort pluss! Tihi, perfekt slutt på en finfin dag.

Dag 7 i bulgaria

Rart, vi har allerede vært her i ei uke.. Tida har gått så fort, og klarer nesten ikke se for meg at vi om ei uke fra i dag av kun har to dager igjen. Tror dagen i dag har vært en av de dagene vi har opplevd og gjort mest. Været har ikke vært på vår side, så det har ikke gått så mye tid til soling. Det begynte med at vi spiste frokost, før mormor og morfar kom for å gå på stranda sammen med oss. I det øyeblikket vi kom ut døra begynte det å regne, men det var ikke så gale, derfor bestemte vi oss for å fortsette likevel. Gikk noen runder i sentrum, og var innom en del shoppingboder, før vi satte oss ned for å spise lunsj på en av favorittstedene. Da fant vi ut at de hadde skiftet ut menyene, og at de hadde nye menyer fra i dag av. De hadde da fjernet favorittretten min, bakt potet. Triiist.

La derfor igjen en liten beskjed i et desperat forsøk på å få dem til å skifte tilbake igjen.

Etter å ha ruslet litt rundt i gatene, begynte det nok en gang å regne, og denne gangen mye mer. Derfor kom vi oss tilbake til hotellet, der jeg øvde litt på teorien før jeg fikk god massasje av både lillesøster og mamma.

Lillesøster og jeg koste oss en liten time i bassenget, for så å leie en slags ståscooter. Minnet litt om en segway, men det var tre hjul på den, og plass til to stykker. Vi leide en, og byttet på å kjøre med den andre bakpå, kjørte rundt i Sunny Beach i akkurat én time. Hadde egentlig bestemt meg for å gjemme alle filmer fra reisen til vi kom hjem, men velger å dele denne med dere likevel.

Trykk på tannhjulet nede til høyre og bytt til 720 for bedre kvalitet.

Vi tenkte å ta en rolig kveld i dag, kanskje spise noe på rommet eller hvertfall finne på noe enkelt, ønsker dere en fantastisk kveld videre❤

Dag 6 i bulgaria

I dag våknet vi av at regnet hamret på vinduene, og da vi trakk vekk gardinene innså vi ganske riktig at vi nå opplevde vår første regndag her nede i år. Men heldigvis var det ikke så ille, det varte kun i ett par timer. Etter regnet hadde gidd seg tok vi turen bort til mormor og morfar, og tilbrakte dagen der. På vei hjem fra dem var vi innom noen av bodene, og jeg kjøpte meg et par fine plagg. To kjoler, en shorts og en topp. Spesielt den ene kjolen, den i midten, er jeg super fornøyd med!

På kvelden gikk vi ut på en restaurant kalt Jupiter, som vi også var på i fjor. Der har de et utrolig morsomt show mot slutten av kvelden, som jeg filmet hele av. Kommer til å legge ved klipp fra i kveld med i filmen jeg lager fra hele denne turen, som dere får se etter vi har kommet hjem. Look forward too it!

Dag 5 i bulgaria

I dag har vi hatt en pausedag, det vil si en dag der vi har vært så å si ingenting i sola. Tror spesielt kroppen min ble veldig glad for det. I tillegg til å forandre på solerutinene forandret vi også på matvanene. I stedenfor å spise lunsj først, og middag senere, valgte heller jeg og lillesøster å ta litt chips til lunsj, og deretter middagen i firetiden og fruktsalat til kvelden. Middagen min bestod av bakt potet, mens hun spiste kyllingkebab. Er det en ting som er utrolig billig, populært og enkelt er det disse kebabene, har hørt de skal være ganske gode også. Jeg er ikke så glad i kebab og holder meg derfor til bakt potet eller maiskolbe! Resten av kvelden går til hjernetrim, skal løse litt sudokuoppgaver og lese litt på teorien om jeg orker.

Dag 4 i bulgaria

I dag har vi tilbrakt dagen på stranda. Jeg, lillesøster, mormor og morfar lå på nederste raden nærmest sjøen, omringet av en god blanding forskjellige folk. Unge, spreke, gamle og rare folk, han som lå rett over meg leste faktisk Jo Nesbø han også. Boka som jeg har lest til nå, og ble ferdig med i dag er den beste jeg har lest av ham så langt. Politi.

Forresten når vi snakker om rare folk, lillesøster er en merkelig skapning. Noe av det jeg har ledd mest av i dag er ansiktet hennes når hun dykker. Vi fikk hvert vårt par med dykkerbriller, og når jeg dykker under ser jeg et ansikt som minner om en flues, med kyssemunn og sammenknødd nese. Hadde kameraet mitt kunnet tatt bilder under vann også skulle dere fått sett, for det er virkelig et av de snåleste grimasene jeg har sett. Ellers har dagen bare gått til å slappe av, rusle litt rundt i byen og såklart sole oss, gikk også ut å spiste i kveld.

Fikk besøk av denne lille skapningen under middagen!

Dag 3 i Bulgaria

God kveeeld! I dag føler jeg er den første dagen der jeg ser skikkelig forskjell på fargen. Har ligget i sola fra morgen til sent på ettermiddagen, og det vises! Vi tok turen bortom på hotellet der mormor og morfar bor i dag, og tilbringte dagen hos dem. I morgen er planen at vi skal ned på stranda, det er fjerde dagen og vi har enda ikke vært der nede. Ingen av oss. Det er spesielt unormalt for mormor og morfar som pleier å dra ned dit hver eneste dag når de er i syden.

Kjøpte meg forresten to nye navlepiercinger i dag også. Og når vi snakker om navlepiercing, gjett hvem som tok det i dag da? Nemlig mormor!

Før jeg tok dette bildet lød samtalen mellom meg og lillesøster slik:

Marthe: Se den edderkoppen!

Meg: Nei, jeg vil ikke se på noen edderkopp.

Marthe: Den lever ikke.

Meg: Okei da.

Håper dere har hatt en like fin kveld som meg!

Dag 2 i Bulgaria

Jeg tok ikke med meg kameraet i går med den baktanke at det var første dagen og at vi da sikkert ikke kom til å gjøre noe sinnsykt spennende. Men der tok jeg feil.

For ett år siden tok jeg og mamma slingshot som den heter i Sunny Beach, det går da ut på at man sitter inni ei lysende kule, og deretter blir skytt opp mange i luften mange titallsmeter. Marthe, lillesøsteren min, turde ikke å ta denne i fjor, men i år kastet hun seg i det den første dagen. Jeg som ikke hadde tatt kameraet med meg fikk ikke filmet det, men pappa gjorde, så skal få prøvd å legge ut filmen en gang.

Vi var ut og spiste med mormor og morfar i går, og gikk rundt i byen etterpå. Fullt av liv og røre,  høy musikk, karuseller og rare folk overalt. Disse rare folkene fikk vi også sett mer av i dag da vi tok toget til den enden av byen vi ikke hadde vært før. Hele togturen, med 10min pause tok i alt en liten time. Kjempe koselig❤

Et par bilder fra togturen. Senere i kveld får dere kveldens antrekk, so stay turned!

Dag 1 i Bulgaria

Ligger for øyeblikket på terrassen i andre etasje i 30 grader og taner. Dagen i dag har vi brukt til å sove ut etter reisen i går, gått noen timer i sentrum, ligget ved bassenget og bare tatt livet med ro. Reisen i går tok lengre tid en forventet, og vi kom vel ikke frem før i 2-3tiden i natt. La oss halv fem, og sto opp i dag klokken elleve. Våknet av at vaskedama var på vei inn på rommet for å vaske. Da fant vi ut at vi måtte opp komme oss ut av sengene, og ruslet nedover gata for å bestille oss lunsj. Etter at vi hadde spist fikk vi også fikset wifien på rommet, og det er også grunnen til at blogginnlegget jeg egentlig hadde tenkt å skrive i går kveld eller dag morges ikke kom før nå. Kommer nok til å blogge én gang om dagen fremover, slik at dere vet det! Klem i fleng:-)

Fiiine lillesøster!

Linn Therese
Jeg er ei jente på 18år fra Haugesund. Jeg elsker trening, og har drevet med vektløfting i over 7 år. Legg gjerne igjen en kommentar, da blir jeg glad.

Alle henvendelser kan sendes til: Linn_Therese_Dagsland@hotmail.com