Idrettspsykologi -viktigere enn du tror

Nå er jeg hjemme fra skolen etter idrettspsykologi i de to siste timene. Det var uten tvil høydepunktet i skoledagen, eller -uka, kanskje til og med måneden. Dette med mental trening, selvtillit og prestasjon henger på en måte hånd i hånd. Man kan komme langt med mye trening og fullt fokus, men for å komme lengst er man nødt til å være god mentalt. Mange, inkludert meg selv, har den oppfatning at jeg er ikke sterk mentalt, slik er det bare. Dette har jeg tenkt lenge, før i de siste timene av skoledagen i dag. For visste dere at ingen er født mentalt sterk eller -svak? Alle starter likt, men det er mye ens egen selvtillit som har påvirkning på hvor mye det mentale utvikler seg videre. Men èn ting er sikkert, det kan trenes, og ingen er ferdig utviklet. Det er ikke slik at når du har trent den mentale styrken over så så lang tid vil du til slutt være i mål. Altså, du oppnår ikke et resultat, men det er en prosses. Man kan hele tiden bli bedre og sterkere, på lik linje som med fysisk styrke. Mental trening trenger man ikke gjøre i et treningslokale eller ute i løypa, man kan gjøre det i senga før man sovner, eller mens man sitter ved middagsbordet.

Enkle øvelser når det gjelder å trene seg sterkere mentalt kan som sagt gjøres hvor som helst, men for best utbytte bør det gjøres i konkurranse miljøer. En fotballspiller får mest utbytte av den mentale treningen ved å gjennomføre den på en fotballbane, en svømmer i en svømmehall og en vektløfter i et vektløfterrom. Da har man de samme lydene i bakgrunnen, de samme luktene og kanskje også de samme folkene rundt. Det finnes mange forskjellige måter å utføre mental trening på, og selvsagt er det også individuelle forskjeller for hver enkelt utøver. En enkel øvelse som uten tvil er god for alle, uansett idrett og nivå utføres slik: Det første du skal gjøre er å finne en plass å ligge, med øynene lukket og med fokus på pusten. Du skal prøve å komme deg så langt vekk fra virkeligheten som overhode mulig, og være helt avslappet. Ha gjerne på rolig musikk eller melodi i bakgrunnen. Det du skal gjøre nå er å se for deg løftet, løpet, kampen eller hva du enn konkurrerer i. Se det for deg på en måte som viser deg selv på en perfekt dag, og alt skal være så positivt som du klarer. Se det gjerne igjen og igjen, og bytt på å se det utenfra og innenfra. Start gjerne med å se det utenfra, akkurat som du ser på en film av deg selv, du ser alle bevegelsene, og du er som en i publikum. Etterpå kan du se det innenfra, du ser det du ser på selve konkurranse dagen, du er inni hele systemet, akkurat som du kommer til å være når du utfører det i virkeligheten. Legg gjerne med alt av følelser, bevegelser og uttrykk. Legg merke til små detaljer, og prøv å forestille deg det så virkelig som mulig.

Deretter kan du snakke med deg selv, gi deg selv komplimenter for hvor flink du er, hvor sterk du er, hvor lett dette er for deg. Snakk positivt til deg selv, inne i hode. Rett og slett - å føre en indre dialog med deg selv. Sett deg selv mål, både langsiktige og kortsiktige. Vurder deg selv, skryt over deg selv og fortell deg selv hvem som er best.

Jeg synes slikt som dette er utrolig spennende. Kanskje er det fordi jeg selv lenge har slit med det mentale, og det er enda ofte det som stopper meg når jeg kommer på maks vekter. Ingenting kan beskrive følelsen av hvor frustrerende og irriterende det er å vite at du er sterk nok fysisk, du har god nok teknikk, men det som gjør at du ikke klarer løftet er ditt eget hode, og din egen tenkemåte. Nå skal jeg avslutte dette innlegget her, og kreds til dere som faktisk har lest alt. Legg gjerne igjen din mening om viktigheten av idrettspsykologi, og hvordan du eventuelt trener den mentale styrken din.





2 kommentarer


Karl
Interessant innlegg. Når man presterer, utfører en øvelse eller trening, handler i hovedssak om fokus og mental instilling. Dersom man er stresset kan falle i sidespor og gjøre øvelser feil. Om man løper, og er sliten, men har mistet fokuset på å prestere kan det godt hende man stopper å løpe og går litt istedet for å samle tankene. Og så fort man ser noen andre løper, forbi eller foran seg, fortsetter man fordi man blir minnet på å gjennhente fokuset.

Som du nevner er det mulig å trene opp den mentale styrken på mange måter. Personlig finner jeg det befriende å trene yoga, bare finne fokuset, roen og så handle. Mye relevant i en ellers hektisk hverdag også, takk skal du ha.

- Karl :)
16.10.2013, 16:45
Rikke :)
Ganske spennende ja! :)

Han mentaltreneren, Erik Bertrand Larssen, har foredrag på høgskolen i Elverum i kveld :)
16.10.2013, 17:54





Linn Therese
Jeg er ei jente på 18år fra Haugesund. Jeg elsker trening, og har drevet med vektløfting i over 7 år. Legg gjerne igjen en kommentar, da blir jeg glad.

Alle henvendelser kan sendes til: Linn_Therese_Dagsland@hotmail.com

Kategorier


heart    heart    heart

Arkiv



Instagram



Annonser







Design


hits