Idrettspsykologi -viktigere enn du tror

N er jeg hjemme fra skolen etter idrettspsykologi i de to siste timene. Det var uten tvil hydepunktet i skoledagen, eller -uka, kanskje til og med mneden. Dette med mental trening, selvtillit og prestasjon henger p en mte hnd i hnd. Man kan komme langt med mye trening og fullt fokus, men for komme lengst er man ndt til vre god mentalt. Mange, inkludert meg selv, har den oppfatning at jeg er ikke sterk mentalt, slik er det bare.Dette har jeg tenkt lenge, fr i de siste timene av skoledagen i dag. For visste dere at ingen er fdt mentalt sterk eller -svak? Alle starter likt, men det er mye ens egen selvtillit som har pvirkning p hvor mye det mentale utvikler seg videre. Men n ting er sikkert, det kan trenes, og ingen er ferdig utviklet. Det er ikke slik at nr du har trentden mentale styrkenover s s lang tid vil du til slutt vre i ml. Alts, du oppnr ikke et resultat, men det er en prosses. Man kan hele tiden bli bedre og sterkere, p lik linje som medfysisk styrke. Mental trening trenger man ikke gjre i et treningslokale eller ute i lypa, man kan gjre det i senga fr man sovner, eller mens man sitter ved middagsbordet.

Enkle velser nr det gjelder trene seg sterkere mentalt kan som sagt gjres hvor som helst, men for best utbytte br det gjres i konkurranse miljer. En fotballspiller fr mest utbytte av den mentale treningen ved gjennomfre den p en fotballbane, en svmmer i en svmmehall og en vektlfter i et vektlfterrom. Da har man de samme lydene i bakgrunnen, de samme luktene og kanskje ogs de samme folkene rundt. Det finnes mange forskjellige mter utfre mental trening p, og selvsagt er det ogsindividuelle forskjeller for hver enkelt utver. En enkel velse som uten tvil er god for alle, uansett idrett og niv utfres slik: Det frste du skal gjre er finne en plass ligge, med ynene lukket og med fokus p pusten. Du skal prve komme deg s langt vekk fra virkeligheten som overhode mulig, og vre helt avslappet. Ha gjerne p rolig musikk eller melodi i bakgrunnen. Det du skal gjre n er se for deg lftet, lpet, kampen eller hva du enn konkurrerer i. Se det for deg p en mte som viser deg selv p en perfekt dag, og alt skal vre s positivt som du klarer. Se det gjerne igjen og igjen, og bytt p se det utenfra og innenfra. Start gjerne med se det utenfra, akkurat som du ser p en film av deg selv, du ser alle bevegelsene, og du er som en i publikum. Etterp kan du se det innenfra, du ser det du ser p selve konkurranse dagen, du er inni hele systemet, akkurat som du kommer til vre nr du utfrer det i virkeligheten. Legg gjerne med alt av flelser, bevegelser og uttrykk. Legg merke til sm detaljer, og prv forestille deg det s virkelig som mulig.

Deretter kan du snakke med deg selv, gi deg selv komplimenter for hvor flink du er, hvor sterk du er, hvor lett dette er for deg. Snakk positivt til deg selv, inne i hode. Rett og slett- fre en indre dialog med deg selv. Sett deg selv ml, bde langsiktige og kortsiktige. Vurder deg selv, skryt over deg selv ogfortelldeg selvhvem som er best.

Jeg synes slikt som dette er utrolig spennende. Kanskje er det fordi jeg selv lenge har slit med det mentale, og det er enda oftedet som stopper meg nr jeg kommer p maks vekter. Ingenting kan beskrive flelsen av hvor frustrerende og irriterende det er vite at du er sterk nok fysisk, du har god nok teknikk, men det som gjr at du ikke klarer lftet er ditt eget hode, og din egen tenkemte. N skal jeg avslutte dette innlegget her, og kreds til dere som faktisk har lest alt. Legg gjerne igjen din mening om viktigheten av idrettspsykologi, og hvordan du eventuelt trener den mentale styrken din.





2 kommentarer


Karl
Interessant innlegg. Nr man presterer, utfrer en velse eller trening, handler i hovedssak om fokus og mental instilling. Dersom man er stresset kan falle i sidespor og gjre velser feil. Om man lper, og er sliten, men har mistet fokuset p prestere kan det godt hende man stopper lpe og gr litt istedet for samle tankene. Og s fort man ser noen andre lper, forbi eller foran seg, fortsetter man fordi man blir minnet p gjennhente fokuset.

Som du nevner er det mulig trene opp den mentale styrken p mange mter. Personlig finner jeg det befriende trene yoga, bare finne fokuset, roen og s handle. Mye relevant i en ellers hektisk hverdag ogs, takk skal du ha.

- Karl :)
16.10.2013, 16:45
Rikke :)
Ganske spennende ja! :)

Han mentaltreneren, Erik Bertrand Larssen, har foredrag p hgskolen i Elverum i kveld :)
16.10.2013, 17:54





Linn Therese
Jeg er ei jente p 18r fra Haugesund. Jeg elsker trening, og har drevet med vektlfting i over 7 r. Legg gjerne igjen en kommentar, da blir jeg glad.

Alle henvendelser kan sendes til: Linn_Therese_Dagsland@hotmail.com

Kategorier


heart    heart    heart

Arkiv



Instagram



Annonser







Design


hits